Rabu, 22 September 2010

Toyota Camry

aku & rizal ade hobi tgk keta baru..
biarpun kemampuan utk memiliki takda, tp kami akan g tgk gak kat show room bt puaskan keinginan hati..
hehehe..
antara kereta yg kami minat Toyota camry, toyota caldina, toyota wish, naza/kia forte, hondo city, honda stream. 1 hari ni kami g tgk toyota wish, mmg menarik, tp recorn punya lah..
downpayment 30k, monthly dalam 1200..utk 9 tahun..harga asal nya 115k..
patu kitorg g tgk naza forte yg 1.6cc..
harga dalam 90k.. downpaymet 10k..monthly dalam 900..
ok..
berbalik pada tajuk toyota camry..
aku pun pelik kenapa manusia zaman alaf baru nan maju ni suka sangat cakap besar & xpernah nk ukur baju badan sendiri..
1 kes yg terbaru..
ade lah sorg kenalan, cakap die ni mmg xpernah rendah..
tgi melangit jer.. 1 hari die bgtau smua kenalan yg sama2 melepak..
"aku nak ambik camry lah.."so masing2 pun fokus lah pasal nk dgr cite die..
"aku dah g tgk, harga dalam 160k, duit aku cukup nk bayar duit muka.."
smua yg melepak pun tersentap..byk giler duit mamat ni..
"dalam account aku ada 17k, ckup lah utk bayar 10% downpayment"..
aku tahan perut geli hati beb..
die ni serious ker or blur2 chicken??
rupanya mmg btl lah die seriou sbb kes ni kira jadi topik perbualan die selama 2mgu la..aku ni bukan lah pandai sangat bab2 kereta tp..setakat benda simple aku tau lah..
mane de kereta luar negara beli pd downpayment 10%..
aduuusssss..
bile aku borak dgn rizal pasal kes ni mst aku urut dada..
tp klau aku or rizal or sape2 lah nk ajar mamat ni sah2 lah die xkan layan..
sbb die lagi "pandai"..
hehehehe...
2 hari lepas..ade lah sorg kenalan rizal baru kuar toyota camry..
maklumlah pekerja bank berpangkat & isteri meniaga..
mmg aku respect lah..
lalu la mamat perasan ni waktu rizal borak dgn kenalan yg baru dapat camry ni..
downpayment 50k beb..monthly 1.6k..9 thn..
tdiam lah member..
trus die potong cite diorg..
"klau aku ambik second jer".. padahal waktu 2mgu yg die dok kempen pasal nak ambik toyota camry tu, siap sound lagi ape barang second..
hehehe..
tujuan aku masukkan cite ni dalam blog, bukan aku nk malu kan sesapa..
cuma utk kesedaran kita wahai umat manusia..
perlu ker kite belagak sedangkan semua tu xde erti??
aku pelik lah dengan manusia zaman sekarang..
macam lupa asal usul..
cite aku kongsikan dengan korang yg membaca bukan utk menjatuhkan maruah sesiapa..
tp kita patut tau menilai diri kita..
xsemua kehidupan tu di atas..
hidup ni ibarat roda semacam mana bumi berputar..
begitu lah kehidupan kita..
klau hari ni kita di ats..xsemestinya esok kite juga di atas..
pandailah menilai diri..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan